25 September 2012

Lelaki Mesti Prihatin Periksa Kesihatan Diri


Mencegah penyakit adalah lebih baik daripada merawat. Pemeriksaan kesihatan antara langkah pencegahan yang boleh diambil. Namun begitu tak ramai mempunyai kesedaran untuk melakukan pemeriksaan kesihatan walaupun cuma setahun sekali. Lelaki lebih ramai mengambil pendekatan acuh tak acuh dalam bab ini.



Pemeriksaan kesihatan ini mampu mengesan penyakit-penyakit yang mungkin serius di tahap awal lagi. Ketika ini rawatan awal boleh dilakukan dan peluang untuk sembuh mungkin akan menjadi lebih besar. Sebaiknya jadualkan pemeriksaan kesihatan ini sebagai mana anda menjadualkan pemeriksaan kereta anda. Berikut ini beberapa pemeriksaan kesihatan yang wajar sekali dilakukan oleh golongan lelaki.

Pemeriksaan Testikular
Kanser testis kerap dialami oleh lelaki yang berusia dalam lingkungan 15 hingga 35 tahun. Walaupun ia termasuk dalam salah satu kanser yang boleh diubati dan mempunyai kadar kematian yang rendah berbanding penyakit lain, pencegahan awal mampu menyembuhkan penyakit ini. Lelaki seharusnya melakukan pemeriksaan testikular ini sepertimana pemeriksaan kesihatan yang lazim dilakukan setiap tahun dan pemeriksaan sendiri pula boleh dibuat setiap bulan.

Dalam pemeriksaan ini doktor akan melakukan memeriksa alat sulit untuk melihat sebarang kelainan termasuklah benjolan ataupun pembengkakan. Anda sendiri bagaimanapun boleh melihat kelainan pada alat sulit di hadapan cermin. Perhatikan perubahan pada saiz ataupun berat testis, sekiranya ada, pastikan anda mendapat pemeriksaan selanjutnya dengan pakar.

Pemeriksaan Digital Rektum
Ini adalah salah satu lagi pemeriksaan yang harus dilakukan setiap tahun. Pentingnya pemeriksaan ini adalah ia juga mampu mengesan kanser prostat pada peringkat awal selain kanser kolektorel, prostatitis dan hemorrhoids.

Lelaki yang berusia lebih 50 tahun amat disarankan untuk melakukan pemeriksaan ini setiap tahun begitu juga lelaki muda yang ada antara ahli keluarga mengalami penyakit ini.

Ketika pemeriksaan ini doktor akan menggunakan pelincir selain sarung tangan untuk memeriksa sekiranya ada benjolan ataupun kelainan pada prostat. Bahagian abdomen akan ditekan untuk merasai sebarang kelainan pada sekeliling organ tersebut.


Tiada ulasan: