05 September 2012

8 Kesilapan Ketika Membeli Kereta


Lelaki dan kereta tidak dapat dipisahkan. Malah ada yang mengumpamakan kenderaan ini sebagai “isteri kedua” sekali gus membuat ‘isteri pertama’ makan hati.



Lelaki juga selalu dikatakan ‘pakar’ dalam urusan kereta, serba serbi diketahui termasuk tentang membaiki malah urusan jual beli kereta sendiri. Pun begitu walau mahir tentang hal ini ada kalanya lelaki tersilap ketika membuat urusan pembelian kereta. Cuba semak 10 kesilapan lelaki ketika membuat urusan jual beli kereta.

1. Tidak Mengambil Kira Kos Insurans
Kebanyakan jurujual tidak pernah membincangkan berapa kos insurana yang perlu pengguna bayar sebaliknya hanya mempromosikan kebaikan kereta yang mereka mahu jual. Kebanyakan kereta mewah, insuransnya juga agak mahal. Pastikan kos insurans yang anda bayar menyamai nilai kereta kerana kalau kemalangan, anda yang rugi jika kosnya lebih rendah.

2. Fikirkan Bayaran Bulanan Tanpa Mengambil Kira Harga
Tawaran harga runtuh, tiada wang pendahuluan, bulanan rendah antara iklan-iklan yang biasa dibaca di dada akhbar. Kebanyakan pembeli mudah tertipu dengan bayaran bulanan murah tanpa mengambil kira kos sebenar sebiji kereta dan berapa nilai bayaran jika dibayar dalam tempoh yang panjang. Silap-silap anda mampu membayar sebiji kereta mewah.

3. Tidak Bertanya Tentang Kos Tersembunyi
Sudah pasti tiada siapa yang bertanya tentang kos tersembunyi khususnya yang diambil oleh pengedar kereta dan jurujualnya. Tahu-tahu saja, ia sudah dicaj sebagai kos yang perlu dibayar oleh pengguna.

4. Tidak Memilih Bank Yang Memberikan Kadar Faedah Yang Rendah
Kebanyakan dari pembeli tidak membuat kajian dari satu bank ke bank lain yang memberikan kadar faedah yang rendah sebaliknya mereka menyerahkan segala-galanya kepada jurujual untuk bercakap bagi diri mereka.
Sesetengah jurujual sering memberikan alasan agak mudah dengan “bank biasa” (mungkin sudah kenal orang dalam) tetapi jika kita menerimanya bulat-bulat bermakna anda perlu menanggung hutang 108 bulan jika mengambil untuk tempoh sembilan tahun.

5. Ada Kos Lain
Pelbagai aksesori tambahan dijanjikan apabila anda membeli kereta. Sesetengah jurujual mengakui ia sebagai hadiah percuma namun pernahkah anda bertanya, adakah benar ianya percuma atau dijadikan sebagai bayaran yang anda tidak faham maknanya ketika menandatangani kos pembelian kereta tersebut.

Kebanyakan jurujual biasanya “bermulut manis” kerana mereka mahukan komisen yang bakal diperoleh jika pembeli membeli kereta itu tetapi emosi anda akan rosak kerana menanggung hutang dan selagi tidak habis anda menjadi seperti “pelarian” kerana perlu membayarnya setiap bulan atau kereta ditarik jika gagal melaksanakannya.

6. Tidak Melakukan Pandu Uji
Kebanyakan lelaki sangat tertarik dengan reka bentuk kereta yang agak ‘sporty’. Malah mereka turut mendengar dari kawan-kawan tentang sesuatu kehebatan kereta tersebut. Namun pernahkah anda memandu uji kereta yang ingin dibeli? Adakah anda hanya mengintai jenamanya, harganya dan selebihnya anda menandatangani. Lebih teruk kalau anda membeli kereta terpakai. Luarannya nampak cantik tetapi enjinnya boleh buat anda pening kepala selepas beberapa bulan memakainya.

7. Hanya Mengunjungi Jurujual Yang Anda Kenali
Kebanyakan orang mempercayai rakan mereka dengan anggapan, kawan tidak akan makan kawan. Tapi, awas dengan kenyataan ini. Ada kalanya, kawan akan makan kawan kerana tiada orang yang mahu rugi dalam sesuatu bidang diceburinya. Sebaiknya pergilah bertemu beberapa orang jurujual dan buat perbandingan harga dan kadar faedah dan dari situ, barulah anda tidak akan tertipu.

8. Tukar Beli Yang Baru
Asal keluarnya kereta baru, berlumba-lumba syarikat pengeluar kereta membuat pelbagai penawaran. Sesetengah lelaki pula terpedaya dengan reka bentuk yang sportif dan sebagainya. Ini membuatkan mereka terfikir untuk menukar kereta lama kepada kereta baru biarpun ada kalanya hutang kereta lama hanya tinggal sedikit saja lagi. Sebaiknya, buatlah kajian terlebih dahulu kerana kebanyakan kereta baru tidak dapat dikenal pasti lagi apakah “kekurangan” biar pun pada luarannya ia nampak cantik dengan pelbagai kemudahan.

sumber;mingguanwanita

Tiada ulasan: