17 Januari 2012

8 Kesalahan Buat Wanita Kurang Cantik

Penampilan menarik tidak hanya dilihat pada solekan semata-mata, sebaliknya ia merangkumi segi berpakaian, gaya rambut dan sebagainya.

Oleh itu tidak sempurna penampilan seseorang jika menarik dari solekan tapi salah pula memilih pakaian. Ia sekali gus mempengaruhi imej seseorang. Berikut ini ada beberapa kesalahan yang sering kita lakukan dalam penampilan. Perhatikan dan elak dari melakukannya.

Pemerah Pipi Tebal
Kesalahan biasa dilakukan ketika bersolek adalah menyapu pemerah pipi terlalu tebal, terlalu banyak menggunakan bedak asas dan penggaris mata. Sebagai contoh, penggunaan bedak asas yang terlalu tebal menyebabkan wajah nampak tidak natural seolah-olah bertopeng. Sebaiknya, pilih bedak yang sesuai dengan kulit wajah dan sapukan tipis sahaja.

Penggunaan penggaris mata pula adalah untuk membuat bulu mata nampak lebih tebal. Justeru, pastikan anda menggunakan penggaris mata sedekat mungkin dengan bulu mata. Manakala untuk pemerah pipi, pilih warna yang tidak terlalu gelap atau terang dan pastikan ia sebati dengan warna kulit anda.

Baju Terlalu Kecil Atau Besar
Pemilihan baju juga mempengaruhi penampilan. Sebagai contoh, pemilihan baju kecil tidak akan membuatkan tubuh anda nampak kecil. Sebaliknya ia menyerlahkan lagi tubuh anda. Jadi pilih pakaian yang sesuai dan membuatkan anda tampil selesa tanpa rasa sempit atau terlalu besar.

Pakai Kasut Yang Salah Atau Sudah Usang
Walaupun letaknya di kaki, namun ia harus diberi perhatian supaya sentiasa bersih dan sesuai dengan saiz kaki. Pemilihan jenis kasut turut mempengaruhi cara berpakaian. Misalnya, jika anda bekerja di bahagian yang berhawa dingin atau di pejabat, kasut jenis bertutup sesuai digayakan. Menggunakan sandal, loafer tidak begitu sesuai sekiranya anda tampil dengan kot, blaus dan seluar slack.

Beg Tangan Ketinggalan Zaman
Menggunakan beg tangan yang ketinggalan zaman boleh menyebabkan penampilan anda nampak tua, dan kurang up-todate. Meskipun ia bukan satu keperluan tetapi dengan pemilihan beg tangan yang mengikut gaya semasa atau terbaru, ia menambahkan lagi keyakinan ketika anda berhadapan dengan orang ramai. Model beg tangan lama akan membuat anda dilihat old-fashion.

Rambut Tidak Rapi
Sesekali tampil dengan gaya rambut yang kurang rapi tidak mengapa tetapi jangan biasakan. Dalam pada itu pemilihan warna rambut yang tidak sesuai dengan warna kulit turut memberikan kesan yang kurang baik pada gaya penampilan anda. Seeloknya dapatkan bantuan dari pakar gaya salun sebelum memilih fesyen rambut.

Terlalu Setia Pada Jenama Tertentu
Sesetengah individu terlalu setia atau ketagih dengan produk tertentu sehinggakan dari hujung kepala hingga ke kaki menggunakan jenama yang sama. Untuk penampilan yang lebih profesional, dan sofistikated sebaiknya pilihlah produk yang sesuai dengan penampilan tidak kira apa jua jenis jenama. Jika ada antara teman mengagumi anda yang terlalu taksub dengan sesuatu jenama sahaja, pasti mereka bukanlah teman yang baik. Teman yang baik pasti akan menasihati andai ada penampilan teman lain yang dirasakan tidak sesuai.

Pakaian Tidak Sesuai Usia
Pemilihan gaya pakaian yang tidak sesuai dengan usia boleh merosakkan penampilan seseorang. Sebagai contoh, pemilihan gaya pakaian remaja, padahal usia anda lebih tua semata-mata untuk nampak muda adalah satu kesalahan dari segi berfesyen. Usia tua tidak bermakna anda tidak boleh berfesyen tetapi harus kena dengan caranya. Anda tetap dapat tampil bergaya misalnya dengan memilih busana dengan potongan dan rekaan unik, namun tidak terlalu banyak motif serta warna yang sesuai.

Penggunaan Warna Yang Tidak Sesuai
Aturan penting agar penampilan dilihat lebih menarik adalah mengenakan pakaian dengan warna yang sesuai dengan warna kulit. Memilih pakaian dengan warna yang salah, akan membuat warna kulit anda nampak kusam atau pucat serta tidak menyerlahkan penampilan. Sebaliknya penggunaan warna yang tepat akan membuat kulit kelihatan bersih.

Secara umumnya ton kulit terbahagi dua iaitu sejuk (cool) dan panas (panas). Cara yang paling mudah untuk mengetahui ton kulit anda adalah melalui pemilihan aksesori. Jika aksesori emas misalnya lebih sesuai, maka kategori kulit anda adalah jenis panas. Manakala, bagi anda yang lebih sesuai dengan aksesori seperti perak maka kulit anda termasuk dalam kategori sejuk.

Tiada ulasan: