01 Mei 2012

25 Perkara Tentang Lelaki Harus Difahami







Kebanyakan lelaki sukar untuk menyatakan perasaan terhadap pasangan. Berbeza pula dengan wanita yang mudah untuk melontarkan rasa hati mereka. Oleh sebab tidak tahu cara untuk meluahkan perasaan cinta yang dimilikinya adalah penting untuk wanita memahami naluri pasangan bagi menangkap maksud yang tersirat di hati suami. Berikut adalah perkara-perkara yang mungkin perlu difahami oleh kaum hawa.

1. Ada kalanya lelaki lebih gemar mengamalkan sikap berdiam diri. Jadi, jangan ambil hati bila kata-kata dan perbuatan anda tidak dihiraukan.
2. Lelaki memang suka memandang wanita lain meskipun anda ada di sisi, tapi itu bukan bermakna mereka merancang untuk curang.
3. Jangan mencela pakaian kegemaran mereka kerana ia lambang personaliti yang sukar diubah.
4. Lelaki tidak suka keluar membeli sambil bersiar-siar. Jika inginkan sesuatu mereka akan terus membelinya.
5. Mudah berasa puas hati dan bangga dengan pencapaian kaum mereka.
6. Lelaki tidak suka wanita menangis di hadapan mereka kerana tangisan itu umpama sebuah ugutan.
7. Kata cinta yang diucapkan bukan bermakna semua hutang anda akan dilunaskan.
8. Mereka suka melihat anda gembira, tapi tidak tahu cara untuk menggembirakan hati anda.
9. Ceritakanlah masalah anda kepada mereka jika mahu menyelesaikannya. Tapi jangan harap mereka akan bersimpati seperti yang sahabat wanita anda lakukan.
10. Lelaki suka bersikap spontan, jadi tolonglah mereka untuk melakukan sesuatu dengan perancangan yang lebih teliti.
11. Ingatlah! Cara terbaik untuk menambat hati lelaki adalah melalui perutnya.
12. Jangan cabar mereka untuk bertumbuk dengan lelaki lain untuk diri anda kerana mereka benar-benar akan melakukannya.
13. Fahamilah bahawa lelaki bersikap single-minded dan hanya boleh melakukan satu perkara sahaja pada suatu masa.
14. Wanita sering mendambakan kejutan daripada pasangan mereka. Tapi tahukah anda lelaki juga mengimpikan perkara yang sama.
15. Elak bercerita tentang kekacakan atau kebaikan bekas teman lelaki kepada pasangan kerana itu akan membosankan mereka.
16. Lelaki tidak akan menerima pertolongan sewenang-sewenangnya daripada pasangan hanya kerana ingin menjaga maruah diri.
17. Jika mereka memperkatakan tentang perkara yang mengandungi dua makna dan salah satu daripadanya membuatkan anda sedih atau marah. Percayalah mereka sebenarnya tidak bermaksud untuk melukakan hati anda.
18. Lelaki memang khusyuk bila menonton televisyen, jadi jika anda ingin berkata sesuatu pada mereka, katakan pada waktu iklan. Hanya pada masa itu sahaja mereka akan mendengar percakapan anda.
19. Paling tidak disukai lelaki ialah mendengar dan menerima arahan. Biar sepenting mana pun anda, mereka tetap tidak menyukainya.
20. Usah jadikan pasangan umpama dadu yang boleh dilambung sesuka hati anda kerana mereka pantang dibuat sedemikian.
21. Jangan sesekali berkata anda ingin berpisah dengan teman lelaki dan mentertawakannya apabila dia percaya dengan kata-kata anda. Mereka tidak menyukainya kerana itu bukanlah bahan lawak.
22. Lelaki suka jika pasangan dapat menyuarakan perasaan atau pemikirannya dengan jelas tanpa perlu ayat berbunga-bunga kerana mereka tidak memahaminya.
23. Tidak semua lelaki mampu mengingati tarikh-tarikh penting seperti ulang tahun perkahwinan, hari lahir dan sebagainya. Sekiranya mahu ia diingati, tandakan di kalendar.
24. Lelaki mudah lupa. Apa yang dikatakan oleh lelaki hanya akan mereka ingati dalam tempoh tujuh hari sahaja. Lebih daripada masa itu? Lupakan sahaja.
25. Jika anda tidak bersedia untuk berbicara tentang sukan, ketenteraan dan politik, lebih baik jangan bertanya tentang apa yang ada dalam fikiran pasangan anda.

Tiada ulasan: