08 Januari 2012

11 Kesilapan Lelaki, Jangan Diulang

Buat kaum lelaki semak kesilapan kecil yang mungkin anda lakukan pada tahun 2011 dan elak dari melakukannya lagi.

1. Biarkan Diri Tanpa Teman Istimewa
Jangan biarkan diri anda tanpa teman wanita melebihi dua tahun. Sekiranya anda putus cinta, carilah pengganti dan jadilah lelaki yang sejati. Usah kenang lagi si dia yang kini menjadi sejarah silam anda.

2. Tidak Melancong
Anda bujang tapi enggan melancong walaupun berpeluang. Semuanya kerana berfikir tidak mahu membazirkan wang. Jangan begitu, lakukanlah aktiviti ini sementara anda punya banyak peluang. Jika anda sudah berkahwin, terlalu banyak halangan untuk anda melakukan perkara ini.

3. Tiada Simpanan Tetap
Anda ada kerja tetap tapi tiada simpanan. Kalau sudah berkeluarga, orang tentu faham banyak wang diperuntukkan kepada kekeluargaan namun sebagai orang bujang, anda wajib menyimpannya. Jadi tidak perlulah anda membuat pinjaman bank semata-mata mahu berkahwin nanti.

4. Terlalu Cerewet
Sesetengah lelaki sangat cerewet hinggalah perkara kecil menjadi besar. Ada kalanya hal itu kecil tetapi disebabkan anda terlalu memikirkannya, ia menjadi begitu besar tetapi malangnya hasilnya sangat mengecewakan. Seharusnya jadilah orang yang boleh bertoleransi dan bijak membuat keputusan.

5. Tidak Ambil Pengajaran
Anda mudah melupakan sesuatu peristiwa yang berlaku. Sesetengah lelaki tidak pernah belajar akan kesalahan yang pernah mereka lakukan. Kalau anda pernah ditipu, jangan biarkan diri anda ditipu lagi.

6. Tidak Punya Kenderaan Sendiri
Membeli rumah jarang difikirkan oleh lelaki muda. Bagi mereka, jumlah wang yang besar perlu diperuntukkan untuk tujuan ini dan ia mungkin boleh dilakukan selepas berkahwin. Tapi buat si bujang, paling tidak kenderaan sendiri perlu ada. Zaman ini kereta menjadi satu kemudahan hidup dan anda perlu praktikkanya. Jangan terlalu berkira tentang wang hingga anda perlu menaiki bas ke sana ke mari. Ia sedikit memalukan.

7. Berbelanja Untuk Bekas Kekasih
Ini satu perkara yang sukar diterima. Apabila wanita sudah menolak anda dalam hidupnya dan anda sudah merayu namun tetap ditolaknya, itu bermakna anda bukan lagi pilihannya. Jangan jadi bodoh hingga sanggup membelanjakan sejumlah wang gaji semata-mata mahu menarik atau memikat hatinya kembali. Carilah wanita lain yang lebih baik untuk anda.

8. Tidak Menjaga Kesihatan
Tabiat makan berlebihan adalah punca kepada semua penyakit. Jangan hanya tahu makan tetapi malas bersenam. Akibatnya anda akan mudah dijangkiti penyakit tiga serangkai, kencing manis, darah tinggi dan jantung.

9. Tidak Pandai Menjaga Hati
Sepatutnya anda perlu menjaga hati si dia kerana, mungkin itulah jodoh anda. Tapi kalau siang-siang lagi anda menyakiti hatinya, banyaklah perkara berbangkit kelak. Hal ini sama bagi lelaki yang sudah beristeri. Kalau anda pandai menjaga hati kawan-kawan, jagalah juga hati isteri kerana banyak kes perceraian terjadi bila hati isteri dilukai.

10. Membazir
Pantang ada duit di tangan, mulalah rambang mata membeli barang keperluan yang tidak perlu. Contohnya aksesori kereta, tayar dan sebagainya. Sepatutnya anda berjimat dan bersedia untuk hal-hal kecemasan yang memerlukan wang.

11. Tidak Menjaga Hati Ibu Bapa
Sesetengah anak remaja beranggapan mereka sudah mulai dewasa dan tidak pedulikan lagi nasihat ibu bapa. Ada juga lelaki yang selepas berkahwin tidak menjaga hati ibu bapanya sebaliknya begitu beratkan keluarga isteri dan sebagainya. Sebagai lelaki yang dilantik menjadi khalifah dan pemimpin, anda harus bijak manfaatkan masa dan ruang yang ada dan terus berbakti selagi ibu bapa masih ada.

Tiada ulasan: