17 Februari 2012

Panas Atau Sejuk Kenali Warna Kulit Anda


Mengenali warna kulit amat penting terutama dalam memilih pakaian dan solekan yang tepat. Sebagai contoh, ketika memilih bedak asas, pemerah pipi, lipstik, dan sebagainya, pastikan anda mengetahui jenis kulit terlebih dahulu sama ada termasuk dalam kategori sejuk atau panas.

Ini boleh dilihat melalui warna kulit bahagian bawah tangan anda. Apabila pembuluh atau urat pada bahagian bawah tangan berwarna kebiruan bermakna anda memiliki jenis kulit sejuk.


Sebaliknya jika ia kelihatan kehijauan atau maka anda termasuk dalam kategori warna kulit panas.

Cara Lain Mengetahui Ton Kulit

1. Ambil dua helai baju dengan warna yang berbeza, misalnya krim atau putih. Jika anda berasa lebih sesuai dengan warna putih, maka anda ter masuk dalam kategori sejuk.
2. Apabila anda sesuai mengenakan perhiasan perak, maka anda termasuk dalam kategori sejuk, sebaliknya apabila lebih sesuai dengan perhiasan mahu pun aksesori yang berupa emas, maka anda termasuk dalam kate gori kulit panas.
3. Perhatikan warna asas kulit anda di bawah sinar matahari, apabila kulit wajah anda cen derung berwarna kekuni ngan, maka anda memiliki jenis kulit panas namun apabila cenderung berwarna merah jambu di bawah sinar matahari, maka ton kulit anda termasuk dalam kategori sejuk.


Mekap Dan Pakaian Ikut Jenis Kulit

Bagi anda yang memiliki jenis kulit sejuk sebaiknya pilih solekan, pakaian atau perhiasan daripada warna ungu, merah muda atau merah jambu, biru, dan hijau. Manakala untuk ton kulit jenis panas sebaiknya pilih warna coklat, kuning dan oren.

Apabila anda sudah mengetahui jenis ton kulit yang sesuai, ia membantu untuk memilih barangan solekan seperti bedak, pem bayang mata, alas bedak, lipstik dengan warna-warna yang sesuai jenis ton kulit anda. Bahkan, gunakan teknik yang sama ketika memilih pakaian kerana sedikit sebanyak membantu penampilan yang lebih menarik dan bersesuaian dengan anda.

Agar Solekan Tampil Sempurna

Bagi menghasilkan solekan yang cantik dan sempurna seharusnya mengikut panduan yang betul. Ketika ini pula bidang solekan sudah berkembang maju jadi terdapat banyak sekali tip-tip terkini yang boleh anda ikuti.

Antaranya adalah seperti di bawah ini :

• Sebelum solekan dilakukan, beberapa langkah penting harus dititik beratkan. Gunakan produk perawatan sesuai mengikut jenis kulit. Beri perhatian khusus pada zon T jika memiliki kulit berminyak atau kombinasi.
• Memilih solekan yang tepat untuk digunakan setiap hari juga amat penting, khususnya bagi anda yang memiliki kulit jenis berminyak. Sebaiknya, pilih produk yang mengandungi asid salicylic yang bersifat non-comedogenic untuk solekan dan juga pelembap.
• Hindari memakai atau membiarkan solekan tidak dicuci ketika tidur. Bagi mereka yang memiliki kulit jenis berminyak, biasanya liang-liang roma lebih besar berbanding jenis kulit normal. Ini menyebabkan liang-liang roma lebih mudah tersumbat apabila menggunakan solekan atau kosmetik dalam jangka waktu lama. Sebaiknya, selepas selesai melakukan aktiviti seharian, jangan lupa untuk membersihkan solekan dari wajah.
• Untuk kulit berminyak sebenarnya tidak begitu memerlukan pelembap kecuali untuk rawatan jerawat. Pun begitu, jika anda tetap memilih untuk menggunakan pelembap sama ada untuk siang dan malam hari, pastikan anda memilih pelembap yang mengandungi bahan non-comedogenic atau non-acne, seperti asid salicylic untuk membantu mengurangkan minyak selain membantu kulit wajah tetap halus.
• Sebelum memakai solekan, sebaiknya bersihkan wajah menggunakan pembersih. Di susuli pula dengan pemakaian penyegar untuk

3 ulasan:

iszieylyanziy berkata...

wah,nice info,,,sebelum ni tataw pon,,ngee

AILF Scarf & Shawl berkata...

mintak nak share ek...

fazRina berkata...

sila kan...