02 Oktober 2011

Pilih Pakaian Ikut Bentuk Badan


Hanya segelintir individu yang dilahirkan bergaya dan anggun. Bahkan bukan semua selebriti terkenal pandai bergaya seperti mana yang kita lihat di kaca tv mahupun surat khabar dan majalah. Sebaliknya ada antara mereka yang mempunyai rahsia di sebalik penampilan menarik mereka.

Sebelum tampil di hadapan lensa kamera, mereka dibantu oleh sepasukan besar pakar kecantikan profesional dan penasihat peribadi untuk memastikan setiap aspek penampilan mereka menarik.

“Jika anda fikir semua selebriti adalah sempurna, anda salah. Selebriti terkenal seperti Charlize Theron, Angelina Jolie dan Halle Berry mempunyai penasihat profesional yang mengajar mereka tentang cara-cara mekap, postur tubuh dan etika sosial,untuk tampil menarik dan bergaya pemilihan pakaian memainkan peranan penting dalam menjadikan penampilan kelihatan lebih memikat dan meyakinkan.

“Di samping penjagaan diri, kita harus tahu pakaian dan warna apakah yang sesuai kerana setiap individu mempunyai tona warna tersendiri, begitu juga dengan bentuk tubuh badan. Setiap kategori memerlukan persalinan yang berpotongan berbeza-beza.

Jika anda memiliki bentuk badan segi tiga misalnya, anda perlu memberikan perhatian dalam pemilihan seluar atau skirt untuk mengimbangkan bentuk tubuh anda yang kecil di bahagian dada. Sementara itu, jika dada lebih besar dari bawah punggung, anda perlu elak mengenakan baju yang boleh menonjolkan lagi dada anda,”

Berikut Beberapa Bentuk Tubuh Dan Kesesuaian Jenis Pakaian

Bentuk jam pasir
Bentuk tubuh ala jam pasir ini menjadi idaman setiap wanita memandangkan bentuknya yang mengecil di pinggang. Anda yang memiliki bentuk badan ini bebas memilih pelbagai potongan pakaian, kerana bentuk tubuh anda cukup ideal. Pun begitu, bentuk tubuh seperti ini juga mengalami masalah dalam memadankan seluar, yang mana saiz pinggang lazimnya lebih kecil daripada paha, menyebabkan kesukaran dalam mencari seluar. Justeru, jangan sampai salah memilih motif atau warna, pilihlah yang sesuai warna kulit anda.

gambar hiasan


Bentuk Pear
Bentuk tubuh sebegini dapat dilihat pada bahagian tubuh atas yang kecil dan melebar di bahagian bawah. Untuk bentuk tubuh pear, sebaiknya pilih busana warna cerah pada bahagian atas supaya lebih tertumpu pada bahagian tersebut. Manakala untuk bahagian bawah, pilih wide leg dengan warna yang lebih gelap bagi tujuan menyamarkan pinggul dan paha anda yang besar. Hindari penggunaan seluar jenis garis-garis horizontal khususnya di daerah pinggul dan paha. Hal tersebut akan membuat pinggul dan paha anda terlihat lebih besar.

gambar hiasan

Tubuh Berbentuk Persegi Panjang
Ciri-ciri perempuan yang memiliki bentuk tubuh persegi panjang adalah
memiliki bahu yang lebar dan bidang. Tubuh seperti ini biasanya dimiliki mereka yang bergelar atlit. Bagi anda yang memiliki tubuh sebegini, pilih pakaian sukan tank top dengan leher yang rendah. Untuk bahagian bawah, pilih seluar berwarna gelap dengan garis terang di bahagian samping akan menegaskan lekukan tubuh sehingga anda akan terlihat lebih seksi. Pastikan juga anda tidak memilih pakaian dengan satu warna dari atasan hingga bawah kerana ini akan membuatkan anda nampak membosankan.

Diamond
Bentuk badan berlian adalah dicirikan oleh bahu yang sempit dan payudara yang kecil. Jika anda mempunyai bentuk berlian, anda harus mengelakkan apa-apa jua yang dipasang, corak, yang kontras atau disesuaikan melalui pinggang.

sumber; mingguan wanita

Tiada ulasan: