16 November 2011

Perawatan Leher Tak Kurang Pentingnya

Selain kulit wajah, penjagaan kulit untuk bahagian leher tidak kurang pentingnya. Leher yang bersih, sihat dan terjaga akan memberi kecantikan ekstra ketika anda mengenakan blaus tanpa kolar ataupun ketika mengenakan rantai mutiara yang indah.



Tapi bagaimana cara yang betul pen jagaan bahagian ini. Sebenarnya pen ja gaan leher tidak banyak bezanya dengan penjagaan kulit wajah kerana kulit bahagian tubuh ini mempunyai ciri yang sama.

Bagi mereka yang tinggal di negara yang beriklim panas lembap seperti Malaysia, kulit leher lebih cepat men jadi kotor kerana udara yang panas membuatkan ramai yang membiarkan bahagian leher terbuka.

Akibatnya kulit leher mudah terlekat dengan debu dan mudah berkedut, itu belum lagi termasuk dengan tempelan bedak yang tebal di bahagian leher. Kotoran atau sisa bedak yang tidak dibersih kan dengan elok akan berkumpul dan membuatkan warna kulit leher tidak sekata.

Pembersihan
Sebaiknya bersihkan leher dua kali sehari sama seperti anda membersihkan wajah. Gunakan cairan pembersih lengkap dengan penyegarnya. Setelah itu bilas dengan air sejuk bagi menghilangkan sisa buih pembersih. Akhir sekali oles krim serta urut dengan lembut bahagian leher agar krim lebih cepat meresap.

Membuang kulit mati
Bila kulit leher terasa kasar, ia menan dakan kotoran sudah banyak menempel. Keadaan ini tidak boleh dibiarkan kerana ia akan menyumbat saluran kelenjar minyak dan menyebabkan timbulnya jerawat.

Penggunaan skrub adalah cara yang paling tepat untuk membuang sel-sel kulit mati yang menempel. Pastikan anda memilih skrub untuk muka dan leher kerana skrub jenis ini mempunyai butiran yang halus.

Melembut dan menegangkan
Kulit bahagian leher adalah sensitif, oleh itu tanda penuaan yang paling awal akan muncul di bahagian ini. Tanda penuaan ini berupa kulit yang kendur di bahagian leher. Namun begitu terdapat cara mengatasi masalah ini, antaranya adalah dengan penggunaan masker. Kenakan masker pada leher secara teratur sekali atau dua kali seminggu. Caranya setelah leher dibersihkan, sapu masker dari bahagian bawah dagu hingga ke paras bahu. Setelah kering bilas hingga bersih.
Selain menjaga kulit leher agar tegang, masker juga berfungsi untuk mengangkat sel kulit mati, menyegar dan membuatkan kulit terasa lembut.


Membentuk otot
Salah satu penyebab pengenduran kulit di bahagian leher adalah kerana keadaan otot-otot leher itu sendiri. Ia bagaimanapun boleh dielakkan melalui beberapa senaman leher seperti berikut :
• Berpaling ke kiri dan kanan, mendongak dan juga menunduk hingga otot terasa lentur.
• Memuncungkan bibir ke depan dan pada masa yang sama bahu ditolak ke kanan dan kiri.
• Bagi melengkapkan usaha pembentukan otot leher, seeloknya lakukan juga urutan ringan. Sapukan leher dengan minyak lalu urut dari bawah hingga ke atas menggunakan
telapak tangan. Hindari dari meng urut dengan arah yang berlawanan kerana ia akan menyebabkan kulit leher bertambah kendur dan menggeleber.

Tiada ulasan: