31 Mac 2012

Sperma Tak Berkualiti Kecewakan Isteri

Setiap pasangan berumah tangga pasti mengimpikan kehadiran cahaya mata. Namun tidak semua bernasib baik dianugerahkan zuriat dalam tempoh yang terdekat. Ada di antaranya bertahun-tahun hidup bersama tetapi hasilnya tetap kecewa.
Mungkin ada yang terlepas pandang, antaranya perihal sperma yang dihasilkan suami. Sejauh manakah ia berkualiti? Ramai suami yang tidak memikirkan perkara ini sebaliknya hanya sekadar mahu ejakulasi. Keadaan ini membuatkan isteri yang menginginkan cahaya mata kecewa.
Jadi jika anda ingin menjadi bapa dalam masa yang terdekat maka ikuti tip yang diberikan bagi meningkatkan jumlah dan kualiti sperma.



Belajar untuk berhenti merokok
Lelaki dan rokok sangat sinonim biarpun sejak kebelakangan ini wanita juga menjadi penggunanya. Sekiranya anda prihatin pada pasangan dan inginkan kualiti kesihatan yang baik maka berhentilah merokok.
Di samping menyebabkan nafas berbau, perokok juga mampu mempengaruhi kekurangan jumlah sperma. Berdasarkan kajian yang telah dijalankan menemui bahawa perokok memiliki jumlah sperma yang lebih sedikit berbanding lelaki yang tidak merokok.

Jadi, tunggu apa lagi. Cubalah berhenti dari sekarang sekiranya anda benar-benar prihatin tentang zuriat dan kesihatan diri serta pasangan yang dicintai.

Elak pakai seluar ketat

Mungkin ada yang tersenyum bila membaca fakta ini. Hakikatnya ia benar dan bukan sesuatu yang lucu. Sebolehnya elakkan dari memakai seluar yang ketat dan kurang pengaliran udara. Ini kerana, testis perlu memiliki suhu yang lebih sejuk berbanding bahagian tubuh lain.
Oleh kerana itulah maka seluar yang dipakai terlalu ketat secara tidak langsung mengganggu keselesaan testis untuk bernafas. Sekali gus ia menjadi faktor pendorong untuk mengurangkan jumlah sperma seseorang lelaki.

Pilih makanan yang baik dan seimbang

Makanan yang baik menjamin tubuh yang sihat. Begitu juga dengan pola pemakan yang perlu diambil bagi meningkatkan produksi sperma. Semuanya harus rendah lemak, tinggi kandungan protein dan banyakkan sayur-sayuran. Biar semuanya seimbang dan menyihatkan.

Rancang waktu untuk seks

Masalah sperma cair mungkin berlaku disebabkan oleh kekerapan ejakulasi. Ini kerana sperma akan berkurangan apabila hubungan intim dilakukan dalam tempoh waktu yang agak dekat.
Mungkin setiap hari atau selang dua hari, siapa tahu. Oleh itu, rancanglah masa yang sesuai untuk bersama dengan pasangan. Tidak semestinya kalau sehari tidak berhubungan akan menjejaskan kualiti perkahwinan.

Katakan tidak pada alkohol

Selain merokok, satu tabiat lagi yang perlu dihentikan ialah pengambilan alkohol. Ini kerana ia mampu menjejaskan fungsi hati sekali gus menyebabkan peningkatan estrogen dalam badan.
Kesan estrogen yang tinggi secara tidak langsung mempengaruhi produksi sperma. Dengan mudah, jumlah sperma akan berkurangan sekiranya anda masih tegar mengambil alkohol dalam kuantiti yang banyak dan kerap.

Selain itu elakkan dari mengambil dua makanan berikut :

1. Daging berlemak

Daging memang baik untuk membekalkan tenaga tetapi jika berlebihan, ia mengundang masalah kesihatan pada anda. Memakan daging dengan kuantiti yang banyak menyebabkan pengambilnya malas bergerak, agresif dan fikiran yang tidak tenang.

Oleh itu, kurangkan kuantiti pengambilan daging dalam diet makanan harian kerana ia boleh membuatkan anda tidak bersemangat untuk melakukan seks bersama isteri tercinta.

2. Makanan segera
Umum mengetahui, makanan segera mengandungi bahan kimia yang mampu merosakkan tahap kesihatan diri seseorang. Malah pengambilan terlalu kerap juga dikatakan boleh melemahkan sperma sekali gus mengakibatkan masalah kemandulan. Jadi cuba elakkan pengambilannya dan sediakan makanan yang sihat agar keluarga lebih bahagia.

Tiada ulasan: