25 Jun 2012

10 Cara semulajadi hindari kanser payudara


Mendengar perkataan kanser saja sudah cukup menakutkan kerana akibatnya mungkin boleh saja berakhir dengan penderitaan dan kematian. Akan tetapi hakikat sebenarnya penyakit ini amat dekat sekali dengan wanita. Malah kanser payu dara menjadi pembunuh utama wanita di negara ini.
Sebaiknya ambil langkah untuk menghindarinya sebelum terlewat. Selain usaha meng ambil suplemen, bertemu doctor dan sebagainya ada juga cara semula jadi untuk menghindarinya. 10 cara berikut boleh anda praktikkan.




1. Bersenamlah

Kajian menunjukkan bahawa seiring dengan peningkatan aktiviti, maka risiko kanker payudara akan berkurang. Bersenam akan menurunkan kadar estrogen yang dihasilkan tubuh sehingga mengurangkan risiko kanker payudara.

2. Kurangi Lemak

Anda tentu sering mendengar per ten tangan pendapat mengenai hubungan antara kanser payudara dengan makanan berlemak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa diet rendah lemak membantu mencegah kanser payudara. Jenis lemak yang memicu kanser payu - dara adalah lemak tepu dalam daging, men tega, makanan yang mengandung susu penuh krim dan asid lemak dalam marjerin.

3. Perhatikan Cara Memasak

Cara anda memasak daging terutamanya akan mempengaruhi risiko kanser payudara. Daging-daging yang dimasak atau dipanggang menghasilkan bahan karsinogenik (amino heterosiklik). Semakin lama dimasak, semakin banyak ia terbentuk. Amino heterosiklik paling banyak terdapat dalam daging bakar yang lapisan luarnya (kulitnya) keras dan hitam.

4. Makan Lebih Banyak

buah dan sayuran Semakin banyak buah dan sayuran yang dimakan, semakin kurang risiko untuk semua kanser, termasuk kanser payudara. Makanan dari tumbuh tumbuhan mengandungi antioksidan yang tinggi, antara nya vitamin A, C, E dan mineral selenium, dapat mencegah kerosakan sel yang menjadi penyebab terjadinya kanser. National Cancer Institute (NCI) menyarankan pengambilan buah dan sayuran paling tidak lima kali dalam sehari.

5. Ambil Suplemen Antioksidan

Suplemen tidak dapat menggantikan buah dan sayuran, tetapi suatu formula antioksidan boleh dijadikan makanan tamba han yang dapat mencegah kanser payudara

6. Makan Banyak Serat

Selain berfungsi sebagai antioksidan, buah dan sayuran juga mengandung banyak serat. Makanan berserat akan mengikat estro gen dalam saluran pencernaan, sehingga kadarnya dalam darah akan berkurang.

7. Makan Lebih Banyak Soya

Makanan-makanan yang berasal dari soya banyak mengandung estrogen tumbuhan (fito estrogen). Ia mirip dengan estrogen tubuh, tapi lebih lemah. Fito estrogen terikat pada reseptor sel yang sama dengan estrogen tubuh, mengikatnya keluar dari sel payudara sekali gus mengu rangkan kesan penyebab kanser payudara.

8. Jaga Berat badan

Kenaikan berat badan setiap paun setelah usia 18 tahun akan menambah risiko kanser payudara. Ini disebabkan seiring dengan bertambahnya lemak tubuh, maka kadar estrogen sebagai hormon punca kanser payudara dalam darah pun akan meningkat.

9. Jangan Merokok

Merokok akan meningkatkan risiko kanker payudara malah kanser dan juga penyakit kronik yang lain.

10. Menyusui

Untuk alasan yang masih belum jelas, menyusukan bayi ada hubungannya dengan berkurangnya risiko kanser payudara sebelum menopaus.

sumber;mingguanwanita

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ade ke perempuan 18 tahun kena kanser ni??

shahril berkata...

salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul... atau boleh ke blog sya ubatkanserb17.blogspot.com...