05 Februari 2011

25 perkara yang perlu anda tahu tentang aksesori

perkara yang perlu anda tahu

Kenali Bentuk Wajah Anda

1. Jika wajah anda berbentuk petak…Anda sesuai mengenakan anting-anting yang jatuh dengan rekaan berbentuk bulat untuk mengurangkan ilusi segi pada penampilan.

Pilih rantai sepadan

Selesai memilih anting-anting, aksesori tambahan seterusnya pilih rantain sesuai dengan penampilan anda. Di pasaran kini, pelbagai bentuk rantai dijual sama ada murah atau mahal, tidak kiralah dari kategori mana, pemilihan rantai perlu sesuai dengan penampilan dan usia.

Rantai labuh

1.emas: Rantai bertali labuh emas biasanya digayakan untuk kelihatan lebih anggun. Bagi yang bertudung, rantai labuh boleh ditambah untuk menaikkan seri penampilan anda. Busana tradisional seperti baju kurung, baju kebaya atau jubah sesuai dengan gaya ini. Pastikan bahagian dada busana anda polos dari segi perincian.

2.perak: Bagi rantai labuh perak pula sesuai juga untuk busana tradisional dan kasual. Cuma anda perlu bijak menyuai padankan dengan pilihan warna baju agar rantai perak tidak tenggelam kehadirannya. Pilih rekabentuk sesuai dengan usia anda.

Chocker

Untuk memakai chocker, anda perlu bijak menyesuaikan dengan busana yang dipilih.
Chocker sesuai digayakan dengan dres bertali halus atau tube dress untuk memberi tumpuan penuh sekitar leher. Chocker akan memberi kesan lebih dramatik dan seksi.

Anda juga boleh menggayakan chocker dengan blaus tanpabutang pada bahagian leher.
Padanan blaus bertali halus dengan pilihan warna chocker yangsesuai.

Chocker sesuai untuk pakaian off shoulder. Pastikan material pada chocker sesuai untuk penampilan anda.
Elakkan memakai baju berkolar tinggi dan dipadankan denganchocker di bahagian luar baju. Anda akan kelihatan sarat! Batu berharga Berlian, mutiara, zamrud, batu delima dan permata merah adalah diantara barang perhiasan eksklusif dan mahal.

Pilihan barang hiasan seperti ini hanya digayakan sewaktu menghadiri majlis istimewa seperti majlis harijadi, sambutan ulangtahun perkahwinan dan majlis perkahwinan.

Jenis batuan ini basanya diwarisi turun temuran kerana nilai estetiknya yang tinggi.

Jangan tambahkan aksesori dari jenis batuan ini pada sembarangan penampilan kerana keistimewaan batuan itu akan hilang.


2. Jika wajah anda berbentuk bujur…Sama seperti di atas, anting-anting berbentuk bulat sesuai untuk penampilan anda.

3. Jika wajah berbentuk bulat…Pilih anting-anting labuh untuk disesuaikan dengan wajah anda. Namun perlu diingat, antingantingyang terlalu labuh akan kelihatan lebih sarat dan menampakkan wajah anda pendek.

4. Jika wajah berbentuk hati…Anda bertuah! Apa sahaja rekaan antinganting sesuai digayakan.

5. Untuk semua bentuk wajah…Subang dengan rekaan stud mempamerkan bentuk wajah anda. Apabila anda mengenakan subang, wajah akan kelihatan lebih berseri dan Nampak cantik. Pastikan subang pilihan anda tidak melebihi ¼ wajah.

1 ulasan:

saya_arief berkata...

manyak nye ilmu yang aku masih xtau.
:D