26 Jun 2011

LATAR EXPRESSWAY-bebas tol 2bln 23 Jun 2011 sehingga 31 Ogos 2011.



Latar Expressway, 33km dwi-pengangkutan jalan raya yang menghubungkan Taman Templer, Gombak Ijok, Kuala Selangor telah di buka, ia merupakan  jalan alternatif ke Jalan sentiasa sesak Sungai Buloh – Kuala Selangor.
Perjalanan yang menghubungkan bandar-bandar seperti Kuala Selangor, Assam Jaya, Ijok, Batang Berjuntai, Kota Puteri, Puncak Alam, Shah Alam, Bukit Jelutong, Sungai Buloh, Kundang, Rawang, dan Selayang, lebuh raya baru ini dapat memendekkan perjalanan daripada satu jam kepada 18 minit.
Lebuh raya ini dibina di atas satu perjanjian 40 tahun konsesi (bermula 2008) dengan KL-Kuala Selangor Expressway Bhd (KLSEB), yang sebelum ini dinamakan Lebuhraya Assamjawa Taman Rimba Bhd (Latar) dan diperbadankan pada tahun 1996. KLSEB dimiliki oleh 50:50 Bina Puri Holdings Bhd dan Arena Irama Sdn Bhd.

Lebuh raya ini terdiri daripada empat persimpangan:


  • Keluar 2501: Ijok Interchange – Pautan dengan Jalan Persekutuan dan FT54 WCE. Menyediakan akses kepada kampung-kampung seperti Kg. Parit Mahang, Kg. Bkt Hijau, Kg. Bkt. Cheraka, Kg. Bkt Kuching, Ijok, Assam Jawa ,  Batang Berjuntai,Kuala Selangor,Klang dan Shah Alam . 
  • Keluar 2503: Puncak Alam Interchange – Pautan dengan Persekutuan Jalan FT54. Mengakses Puncak Alam (UiTM Kampus), Alam Jaya, Kota Puteri, Desa Coalfields, dan bandar-bandar lain di daerah Kuala Selangor.
  • Keluar 2506: Kuang Interchange – Pautan dengan GCE dan PLUS. Menyediakan akses kepada Sungai Buloh, Petaling Jaya Selatan, Damansara, dan Kuang. Dari PLUS, pemandu boleh akses lorong ini dengan keluar di Interchange Rawang Selatan.
  • Keluar 2508: Pertukaran Templer Park – Pautan dengan Persekutuan FT1 Jalan dan bypass Rawang masa depan. Mengakses KL, Rawang, dan Selayang.

Peta LATAR EXPRESSWAY

Pengguna Lebuhraya KL-Kuala Selangor (LATAR Expressway) milik Kuala Lumpur Selangor Expressways Berhad (KLSEB) tidak akan dikenakan bayaran tol selama dua bulan bermula pembukaannya pada 23 Jun 2011 sehingga 31 Ogos 2011.

2 ulasan:

MohdHaz berkata...

Alhamdulillah...

lps nie lbh mudah n singkt la perjalann dri k.slngr ke kl.. hehe =)

fazRina berkata...

btl 2..jimat masa..n tenaga..