19 Jun 2011

Lelaki Juga Takut Tua


Kulit wajah penuh kedutan adalah perkara yang ditakuti wanita bila usia semakin tua. Namun hakikatnya lelaki juga berasa demikian. Malah terdapat beberapa mitos yang beredar dalam fikiran lelaki tentang usia tua ini.


1. Gen Menyebabkan Ketuaan
Satu dari mitos atau kefahaman yang salah tentang usia ialah genetik. Dikatakan, tisu-tisu wajah yang tua akan menjejaskan keseluruhan tubuh sekali gus membuatkan lelaki berasa dirinya tua berbanding usia.
Sebetulnya, untuk mengelakkan wajah kelihatan tua, elakkan terus berjemur di bawah cahaya matahari, jaga pemakanan, hubungan seks selain menjaga personaliti diri.

2. Pelembap Wajah Melambatkan Penuaan
Sesetengah orang percaya, penggunaan pelembap wajah mampu membuatkan kulit wajah lebih muda dari usia. Wajah akan kelihatan segar, bermaya dan apa yang penting kelihatan muda. Sebetulnya kegunaan pelembap wajah adalah untuk mengelakkan kulit kekeringan, menutup garis-garis halus di wajah selain menyegarkan mata. Namun kalau anda selalu berjemur di bawah matahari, semua pelembap sudah tidak berguna kerana wajah anda akan kelihatan tua.

3. Kulit Pucat Mempercepatkan Penuaan
Kulit wajah yang cerah akan membuatkan lelaki kelihatan tua berbanding lelaki yang memiliki kulit agak gelap. Hakikatnya, tidak begitu kerana sama seperti wanita, lelaki juga harus menitik beratkan soal penjagaan wajah jika ingin kelihatan muda. Hari ini tidak salah jika kaum lelaki mengunjungi spa bagi tujuan ini.

4. Kekenduran Otot Tidak Dapat Dielakkan
Menurut sesetengah lelaki, usia 40 tahun adalah masa untuk bersuka ria. Ditambah lagi dengan paparan media yang membuka pelbagai cerita tentang lelaki 40-an yang giat menambah bilangan isteri sekali gus mengiakan perkara ini.
Namun hakikatnya, apabila memasuki usia 40, otot-otot tubuh akan mula kendur, tidak lagi tegap seperti dahulu. Malah apabila usia memasuki 50 dan ke atas, ia lebih ketara. Melainkan jika anda betul-betul menjaga kesihatan seperti mengamalkan pemakanan yang seimbang dan bersenam selalu.

5. Makanan Tambahan Lambatkan Penuaan
Ramai lelaki membelanjakan sejumlah pendapatan mereka untuk membeli makanan tambahan yang dikatakan mampu melambatkan penuaan wajah. Bersandarkan pula kepada bukti-bukti saintifik, penggunaan makanan tambahan seperti vitamin, enzim dan sebagainya mampu membuatkan kulit kembali remaja. Sebetulnya dalam memastikan tubuh anda sihat, jagalah pemakanan, senaman dan sebagainya dari awal. Jangan bergantung kepada pil kerana tidak semua tubuh dapat menerima makanan tambahan tersebut.

6. Senaman Di Usia 50 Tahun
Ramai lelaki beranggapan untuk mengekalkan wajah yang muda, mereka harus bersenam. Memang benar, tubuh yang sihat akan membuatkan anda kelihatan muda. Namun ada pula mitos menyebut, senaman perlu diperlahankan di usia 50 tahun kerana dikhuatiri akan memberi kesan kepada tubuh, tambahan pada usia ini penyakit mudah didapati seperti kencing manis, darah tinggi, jantung, darah tinggi dan sebagainya.
Hakikatnya, jika anda mengamalkan gaya hidup sihat seperti tidak merokok, menjaga pemakanan dan sebagainya, tubuh akan sentiasa kelihatan muda tidak kira berapa pun
usia anda. Malah ada lelaki yang pada usia 50 kelihatan jauh lebih hebat daripada mereka yang berusia 30 tahun jika menjaga kesihatan tubuh dari awal.

7. Rambut Gugur Akibat Keturunan
Sama seperti penyakit jantung, darah tinggi atau kencing manis, ia juga boleh berpunca dari keturunan. Begitu juga soal rambut. Malah ada yang menyatakan, keguguran rambut bermula dari keturunan sebelah ibu. Ia satu mitos yang salah. Sama seperti anda menjaga kesihatan tubuh, rambut juga antara sebahagian tubuh. Rawatlah rambut agar tidak rosak kerana tidak kira usia, anda boleh botak meski pun di usia 20-an.


8. Minyak Rambut Punca Botak
Ada yang percaya bertukar-tukar minyak rambut akan membuatkan lelaki botak dalam usia muda. Kalau tidak pun, uban mudah tumbuh dengan cepat. Sama seperti tubuh, rambut juga perlukan vitamin agar ia kelihatan lebat dan cantik. Jagalah mahkota ini sama seperti anda menjaga tubuh.

9. Tampak Muda Jika Kurus
Sesetengah lelaki kelihatan tua bila memiliki bentuk tubuh besar. Sesetengah tanggapan pula, bila berat badan kurang, lelaki akan kelihatan jauh lebih muda. Hakikatnya tidak begitu kerana berat badan bukan ukuran kepada tua atau muda. Berat badan hanya akan membabitkan aspek fizikal sahaja dan tidak akan kena mengena penampilan wajah tua atau muda.

Tiada ulasan: