10 Mac 2011

Filem Hikayat Merong Mahawangsa

   Begitu gigihnya KRU Studios cuba membawa Sejarah Malaysia ke mata dunia menggunakan filem Hikayat Merong Mahawangsa yang di adaptasi dari prosa Hikayat Merong Mahawangsa.. Semoga filem ini mendapat sambutan yang amat baik dari kita sendiri, rakyat Malaysia. Tanpa cerita2 sejarah silam,siapalah kita..


    Kalau dah lupa dengan cerita sejarah Hikayat Merong Mahawangsa sebab da lame x blaja sejarah hehe....Sinopsisnya macam ni..Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Semasa angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

   Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Maka, adalah tugas Merong Mahawangsa untuk menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat.

 
.  
Itu sinopsis cerita Hikayat Merong Mahawangsa...tapi untuk filem pula Hikayat Merong Mahawangsa (atau The Malay Chronicles: Bloodlines untuk pasaran dunia) ialah sebuah filem bersejarah Melayu yang diterbitkan oleh KRU Studios untuk pasaran antarabangsa dengan tujuan memperkenalkan sejarah dan kebudayaan Melayu kepada mata dunia. Filem epik ini jelas diadaptasi dari prosa Hikayat Merong Mahawangsa yang meriwayatkan sejarah terawal kerajaan Kedah.

   Filem arahan
Yusry Abdul Halim (dari kumpulan KRU) ini menjengah pawagam Malaysia pada tahun 10 Mac 2011 (selepas tayangan diraja sebelum ini pada 25 Februari dengan Stephen Rahman Hughes sebagai pemegang watak Merong Mahawangsa, diiringi oleh barisan pelakon yang ramai dari dalam dan luar negara, khususnya Dato' Haji Rahim Razali, Ummi Nazeera, Khir Rahman, Jehan Miskin, Umie Aida dan Maya Karin.

  
   Filem Hikayat Merong Mahawangsa dengan bajet keseluruhan di katakan 8 juta dilaporkan sudah diberikan hak tayangan kepada 72 buah negara atas kesudian syarikat pengedaran filem antarabangsa, Epic Pictures dari Amerika Syarikat untuk memasarkan filem ini. Apabila ditanya mengapa filem ini disasarkan kepada penonton antarabangsa, Yusry menjelaskan bahawa jika industri filem Malaysia hanya bergantung pada pasaran tempatan, mereka terpaksa membikin cerita yang sama berulang kali; apabila menyasarkan pasaran global barulah mereka mendapat bajet yang lebih besar untuk melakukan kelainan.

Tiada ulasan: