08 Mac 2011

selamat hari wanita 8 Mac 2011

   8 mac 2011 bersamaan dengan hari selasa merupakan sambutan Hari Wanita yang ke 100 tahun..dah lama rupanya sambutan Hari Wanita di sambut di luar negara.korang nak tau tak sejarah penubuhan Hari Wanita ni?Sejarah permulaannya adalah seperti berikut:-

   Hari wanita bermula dari sebuah kisah wanita biasa yang mencipta sejarah, sejarah perjuangan wanita yang berabad abad lamanya untuk persamaan hak, keadilan, keamanan dan kemajuan dalam kehidupan yang dikongsi dengan kaum lelaki. Kini sambutan hari wanita adalah simbolik kejayaan wanita seluruh dunia.
Di hari ini semua wanita seluruh benua tanpa mengira latarbelakang agama, geografi, kaum, budaya dan politik berkumpul, bermuafakat, bersatu dan bersama-sama menyambutnya dengan perasaan muhibbah dan ceria.

   Peristiwa itu berlaku 143 tahun yang lalu, 8 mac 1857. Pada tarikh ini satu mogok besar-besaran telah di adakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarih ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai hari wanita sedunia.
 
   Hargai lah wanita yang berada di samping anda..layan lirik lagu Wanita dari Syahir.
Di sebalik semua lelaki di dunia
Pastinya di dukung seorang wanita
Berkorban untukmu
memberi yang mampu
Memberi sayang demi insan
yang di sanjung dalam hidup

Tatang hatinya bagai permata
Luangkan masa untuk bersama
Bilang padanya kusayangkan dia
sepenuh jiwamu

Tenangkan hatinya bila resah
Setia di dalam senang dan susah
Itulah saja balasan di minta
Seorang wanita


Tenangkan hatinya bila resah
Setia di dalam ceria dan gundah
Itulah saja balasan di minta
Seorang wanita....


  Hah..begitu la serba sedikit sejarah Hari Wanita dan lagu yang meminta untuk menghargai wanita..Untuk insan2 yang bergelar wanita, terutama untuk ibu dan ibu mertua...Selamat Hari Wanita..pengorbananmu tidak ternilai...

Tiada ulasan: