05 April 2011

bila syaitan menguasai diri-murid jadi mangsa hingga meninggal

   assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Guru..teacher..sir..ustaz..ustazah...apa tugas guru? mendidik...membimbing....tapi bila keadaan mcm ni "Kematian Saiful: Ustaz akui gagal kawal emosi" terjadi...apa agaknya tanggapan masyarakat pada golongan guru yang di anggap mulia..


petikan dari akhbar kosmo.

   Seorang ustaz yang disyaki terbabit memukul Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, (gambar)  murid sebuah Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Jejawi, Arau dekat sini sehingga meninggal dunia kelmarin sempat meminta maaf di atas perbuatannya baru-baru ini.


 besar sangatkah kesalahan pelajar kecil ini....
   Menurut bapa angkat murid tersebut, Mohd. Zamri Shafie, 40, ustaz berkenaan datang menemuinya di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah Jumaat lalu bagi menyatakan kekesalan dan meminta maaf kerana memukul Saiful.Katanya, ustaz berusia 27 tahun itu mengakui gagal mengawal emosi sehingga hilang pertimbangan ketika menyoal siasat Saiful Syazani Saiful yang juga seorang anak yatim berhubung satu kes kecurian di sekolah tersebut.

   “Dia (ustaz berkenaan) tidak sedar ketika memukul Saiful sehingga menyebabkan anak angkat saya cedera parah dan lebih malang meninggal dunia.“Sedih dan terkilan apa yang terjadi, namun saya menerima permohonan maaf ustaz itu kerana menyifatkan dia seorang yang baik,” katanya.

   Semoga kejadian ini menjadi ikhtibar untuk semua. Kesalahan yang kecil yang di lakukan pelajar berusia 7 tahun bukan kes bunuh...sedarlah..kita di beri akal fikiran yang waras oleh Allah. Jangan sampai syaitan menguasai diri.

Tiada ulasan: